«

»

feb 20

Bericht afdrukken

Mijn gezondheid: je lichamelijke en geestelijke gezondheid

Gezondheid en gezond zijn is niet alleen dat je geen ernstige ziekte hebt, maar ook dat je geen tijdelijke kwaaltjes hebt, maar daarnaast hoeveel kracht en energie heb je eigenlijk en is dat toereikend en normaal in je eigen leef wereld. Met mijn ervaringen als toegift.

mijn gezondheid

Mijn gezondheid: je lichamelijke en geestelijke gezondheid

Gezond zijn is een relatief begrip maar in dit geval bedoel ik met gezond zijn niet alleen de afwezigheid van enige ziekte, maar ook of je actief bent in het leven en ook of je zo goed mogelijk en zo veel mogelijk van het leven maakt en geniet. Om dat te kunnen doen en dat niveau te kunnen bereiken is het belangrijk dat je lichaam genoeg energie heeft, en dat niet alleen want je lichaam moet goed functioneren onder alle diverse omstandigheden die een leven mee maakt.

Ook houd het in dat je mee en tegenvallers moet kunnen plaatsen, zonder direct helemaal naast de rails te staan. Daarbij zijn liefdevolle relaties van belang, maar een positieve levens kijk is ook belangrijk  vervolgens is het een voordeel als je werk hebt maar daarnaast ook dat je over ontspannen vrije tijd kunt beschikken.

Mens en gezondheid

De gezondheid van een mens word voor een deel bepaald door de genen, dat is wat je hebt meegekregen bij de geboorte, maar deels spelen factoren van buitenaf een rol in dit gebeuren. Zelfs een super sterk gestel kan bij verwaarlozing helemaal van de kaart gaan, en dat is natuurlijk heel verontrustend !

Veel externe factoren hebben vat op een versnelde aftakeling van vitale organen, roken en overmatig roken maar ook overmatig alcohol verbruik, zullen vrij snel het lichaam verzieken tot een niveau wat heel slecht is. Met die slechte situatie is jaren te leven maar vraag dan niet naar de levenskwaliteit, want die zal bij vergelijking niet best zijn.

Ook zijn er factoren die het proces van het ouder worden enorm kunnen vertragen, veel bewegen en een ideaal gewicht zijn een zegen voor het lichaam, maar ook het gebruik van vitaminen is stimulerend voor een veel betere levenskwaliteit.

Hoe controleer ik mijn gezondheid

Verschillende testen kunnen uitwijzen hoe je gezondheid er voor staat, uw arts kan bijvoorbeeld : bloeddruk, cholesterol en suikerspiegel meten, zelf kun je polsslag en ideale gewicht controleren en beinvloeden.

De geestelijke gezondheid

Aangenomen wordt dat positieve en gelukkige mensen gezonder zijn, belangrijk is dus om te werken aan een positieve levens instelling, maar als je die niet hebt van nature dan kan dat best tegen werken. Een positieve instelling tonen is absoluut een stap vooruit, zeker ook om positieve weerstand op te bouwen tegen een kwakkelende gezondheid. Het grootste deel van positief of minder positief zit in je aard verborgen, en is voor een groot deel niet te wijzigen, maar de manier waar je ergens mee omgaat is wel een belangrijk instrument om aan te werken. Externe factoren als stress is de veroorzaker van veel kwaaltjes en problemen, maar kan zelfs ergere ziekten veroorzaken.

De lichamelijke gezondheid

Als het lichaam goed funtioneert dan kun je dat merken doordat je goed in je vel zit, dat houd in dat hart en de longen hun werk goed aankunnen, maar ook dat andere belangrijke organen hun taak goed aankunnen. Een immuun en weerstand systeem wat nog nooit is aangevallen zal heel degelijk funtioneren, lichaamsbeweging kan in deze veel betekenen voor onze gezondheid

Gezondheid en leven

Vermoedelijk zijn de meesten geen super sporters maar voor een beetje gezondheid moet je wel heel wat doen, en daarnaast ook heel wat laten, anders gooi je veel levenskwaliteit aan de kant. Wil je echt mee kunnen voetballen met je kinderen, loop je trappen, even aanzetten als je in tijdnood bent, en dat alles zonder direct af te knappen en te staan hijgen is een belangrijk punt.

Begin je vandaag met wat meer beweging dan is dat precies op tijd, het is dus nooit te laat om te beginnen met jezelf te trainen, elke leeftijd heeft zijn eigen niveau en zijn eigen mogelijkheden maar er zijn altijd mogelijkheden. Of je begint bij 40 jaar, 60 jaar of 70 jaar altijd zul je resultaat boeken als je maar blijft volhouden.

Mijn persoonlijke gezondheid

Mijn persoonlijke gezondheid is een heel verhaal, na een leven van stress en afzien begin ik nu zo tegen de 50 jaar pas te leven. Graag wil ik deze winter 2013 meer bewegen, en zeker de komende zomer, maar het gaat voor mij te langzaam. Een mens wil nu eenmaal na jaren vechten er weer direct staan, de laatste vier jaar was het net of ik stil stond, verwerking van de afgelopen jaren en het opbouwen en starten van wat nog wil liep heel langzaam. Nu heb ik deze winter naar omstandigheden veel gelopen, en daarnaast wil ik in de lente wat meer op de fiets om mijn conditie aanmerkelijk te verbeteren.

Vorig jaar reed ik hier in de heuvels maar kon ik niet vooruit komen, maar het wandelen ging letterlijk en figuurlijk met grote stappen vooruit, daarom wil ik nu ook gaan fietsen. Het zal dan waarschijnlijk geen fietsen worden zoals de toppers in de Tour de France, maar ik zou al tevreden zijn met een rustig uurtje fietsen in de omtrek, wel zitten daar enkele flinke klimmen tussen maar dat zou moeten lukken

Volhouden en bouwen om te houden is de doelstelling.

Gezondheid tips en testen

Mocht je jaloers worden na het lezen van dit verhaal, bepaal dan waar het mis zit, zorg dat je stress weg gaat want dat is de hoofdzaak. Zelf heb ik ook veel moeten laten om weer opgang te kunnen komen, de tips zijn niet zo maar wat google tips, maar veelal uit eigen ervaring.

Mijn tip voor gezond te leven bij financiële stress, familie stress en drama en trammelant stress :

  • Zit je financieel vast zorg voor een oplossing, neem direct al je verlies en zorg voor een gezonde financiële huishouding, je lijf zal het waarderen.
  • Heb je familie stress kies dan voor je eigen en je eigen gezin, en kies dus eventueel definitief tegen je familie, want die gaat je niet helpen.
  • Heb je andere trammelant, bepaal wat en hoe de oplossing kan zijn, het probleem moet weg dus neem je verlies, en richt je op om weer te herstellen.
  • Laat dingen niet eindeloos duren, want je lichaam kan dat niet dragen, het zal ontaarden in een slechte gezondheid. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Mijn tips en testen voor een herstart

  • Ga naar je huisarts en laat je gezondheid meten, zelf dacht ik dat mijn hart niet meer mee wou, laat je twijfel onderzoeken en bouw o dat onderzoek verder
  • Laat dus je hart, cholesterol, suikerspiegel en wat je nog meer in twijfel trekt onderzoeken, dat zal de stress doen afnemen en je gezondheid bevoordelen.

Algemene gezondheid tips die belangrijk zijn

  1. Probeer je eetpatroon aan te passen, eet zo veel mogelijk vers en onbehandeld voedsel
  2. Zorg voor het juiste gewicht voor je lengte, dus probeer af te vallen, dit word makkelijker als je punt 1 al doet
  3. Stop met roken en blijf jezelf niet foppen door het stiekem te doen, je mentaliteit zal groeien
  4. Stop met veel alcohol te drinken, drink bijvoorbeeld dagelijk 1 drank en 1 eenheid daar van, dus geen cognac in een limonade glas want dat is dodelijk. Je springt toch ook niet met een zwembandje uit een vliegtuig
  5. Zoals aangegeven moeten de zorgen en stress weg, om plaats te maken voor ontspanning
  6. Maak tijd vrij voor vrienden en bekenden en familieleden
  7. Kun je makkelijk snel 4 trappen op lopen zonder adem problemen, zo nee, zorg dat dat wel gaat lukken in de toekomst
  8. Wandel meerdere keren per week meer dan 2 km, speel met de kinderen een sport, werk in de tuin en doe het met de hand ook de heg knippen enzovoort
  9. In slapen zal beter gaan als je bovenstaande punten stips opvolgd, of doe meer uit bovenstaande punten
  10. Als je wkker wordt dan is het belangrijk dat je fit bent en dat je zin hebt in de nieuwe dag, als dat niet zo is probeer dan bovenstaande punten te verbeteren

Mijn manieren om gezond te blijven

  • Stel zekerheid voorop en laat de huisarts vaststellen hoe je er voor staat
  • Beweeg veel en dat is heel wat, verdubbel je bewegen, het liefst bewegen in ontspanning dus niet voor werk
  • Rokers : zoek een start om te stoppen
  • Drinkers : drink 1 glas per dag bij of voor de maaltijd en wel dat glas wat bij de drank hoort
  • Kies voor een goede voeding, laat alle pakjes en zakjes in de supermarkt
  • Alle schapen in de supermarkt mijden
  • Alleen de zijkanten in de supermarkt : groente, vlees, brood, melk en andere vers waren
  • Pakjes en zakjes kun je zonder allerlei stoffen en toevoegingen beter zelf maken
  • Waak voor overgewicht, altijd maar ook zeker bij het ouder worden

 

Succes en een goede gezondheid toegewenst !

Permanente koppeling naar dit artikel: http://voedingssupplementenbestellen.nl/mijn-gezondheid-je-lichamelijke-en-geestelijke-gezondheid/

Handigheden bij het koken kokenKoken 1

1 ping

  1. Mijn gezondheid: je lichamelijke en geestelijke gezondheid | Mijn verhalenwebsite

    […] Bron : http://voedingssupplementenbestellen.nl/mijn-gezondheid-je-lichamelijke-en-geestelijke-gezondheid/ […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>