«

»

jan 26

Bericht afdrukken

Mineralen

Mineralen die 3 tot 4 procent van het lichaamsgewicht uitmaken zijn onmisbaar voor het lichaam. Bij veel mensen komt een tekort aan zink, ijzer en calcium voor. Deze komen voor in groenten, zaden en zuivelproducten. Aan sommige producten worden Mineralen toegevoegd zoals jodium aan brood zout.

Mineralen

Snel mineralen bestellen >>>>>>

Mineralen Calcium en magnesium

Calcium is belangrijk voor de spieren, het zenuwstelsel, de bloedstolling, de cel functie en calcium bevorderd sterke botten. Calcium komt voor in onder andere sardientjes, sesamzaad, groene bladgroenten en zuivelproducten. Bij een calcium tekort kan men last krijgen van Rachitis (Engelse ziekte) , botbreuken en botontkalking. Vrouwen die borstvoeding geven hebben een verhoogde behoefte aan Calcium. Magnesium is goed voor het zenuwstelsel en spieren en voor gezonde tanden en botten. Magnesium vind men in groene bladgroenten, melk, sojabonen, vis, volkoren granen en noten. Bij een tekort aan magnesium komen hartkloppingen, angst, Rusteloosheid, spiertrekking en spierkrampen voor.

Mineralen Fosfor kalium en natrium

Fosfor helpt voor gezonde botten en tanden en tevens voor de lichaamsvloeistoffen. In de meeste soorten vlees, vis, gevogelte en zuivel komt fosfor voor. Pijn in botten en slapte kunnen tekenen zijn van een fosfor tekort. Kalium houdt de vochtbalans op pijl en is een hulp bij spier contracties, hart ritme en voor het zenuwstelsel. Kalium treft men aan in bananen, citrusvruchten, avocado’s, peulvruchten en groene bladgroenten. Tekenen van een kalium tekort kunnen zijn: vermoeidheid, zwakke spieren en een onregelmatige hartslag. Natrium help zenuwen en spieren en regelt mede de vochtbalans en het hartritme.

In tafelzout en in veel voorbewerkt voedsel komt men natrium tegen. Bij een natrium tekort kunnen de volgende klachten ontstaan:duizeligheid, slapte en spierkrampen.

Mineralen

Mineralen Selenium en zink

Selenium heeft een rol als antioxidant en beschermt de cellen tegen vrije radicalen. Zuivelproducten , hele granen, vlees en vis zijn voedingsproducten waarin men selenium terug kan vinden. Bij een selenium tekort zijn geen nadelen bekend. Zink is belangrijk voor de groei, en tevens bevordert het vele enzym functies. In oesters, gedroogde bonen, rood vlees, volkoren brood en volkoren graan komt zink voor. Bij een zink tekort kan men last hebben van haar uitval, een ontstoken huid, mond en oogleden en verminderde eetlust.

Mineralen Ijzer en mangaan

Ijzer komt voor in noten, bonen, mager vlees en groene bladgroenten. Bloedarmoede en vermoeidheid kunnen het gevolg zijn van een ijzertekort. Mangaan helpt bij de vorming van botten en pezen en stimuleert enzymen die energie produceren. In peulvruchten, noten en verrijkte granen komt mangaan voor. Bij een mangaan tekort zijn geen ongunstige effecten bekend. Mineralen hebben een gunstige werking op je gezondheid !

 

Mineralen kopen online Lees meer >> …………. 

 

 

 

 

 

 

 

Permanente koppeling naar dit artikel: http://voedingssupplementenbestellen.nl/mineralen/

Handigheden bij het koken kokenKoken 1