«

»

jan 27

Bericht afdrukken

Vitamine weetjes

Makkelijk om te weten !! Vitamine weetjes niet vergeten dus !! Om geestelijk en lichamelijk gezond te blijven heeft het lichaam dertig vitaminen nodig. In dit artikel wil ik verschillende vitamines behandelen. Vitamine weetjes.

Vitamine weetjes

Snel vitaminen bestellen >>>>>>

Vitamine weetjes en Vitamine A C en D

Vitamine A is belangrijk voor de groei, tevens beschermt vitamine A de darmwand, urine-en ademhalingswegen tegen infectie. Ook voor goed in het donker kunnen zien is vitamine A belangrijk. Vitamine A (retinol) komt voor in eidooier, zuivelproducten, lever en vette vis. Als bètacaroteen (een voor vorm) komt he voor in groene en gele groenten vooral in wortels. Klachten die voor kunnen komen als gevolg van een tekort aan vitamine A zijn oogaandoeningen (o.a. nachtblindheid) droog, ruw vel en meer kans op infecties. Vitamine C (ascorbinezuur) is een antioxidant deze voorkomt infectie, helpt bij de vorming van collageen (dit is nodig voor gezonde nagels, tanden, tandvlees en botten). Geneest wonden en helpt bij de opname van ijzer. Vitamine C komt voor in aardappelen, citrusvruchten, tomaten, rozenbottel en andere bessen en groene bladgroenten. Door koken of bewerken kan vitamine C worden vernietigd. Bij een tekort aan vitamine C kan men last hebben van slapte, gevoeliger zijn voor infecties (vroeger kwam op zeeschepen regelmatig scheurbuik voor door een tekort aan vitamine C). Vitamine D heeft een belangrijke rol bij de opname van calcium en fosfor (deze zijn belangrijk voor gezonde tanden en botten). Vitamine D zit in vette vis, ontbijt granen en margarine in eierdooiers en in verrijkte zuivelproducten. Ook door zonlicht op de huid maken we vitamine D aan. Bij een tekort aan vitamine D kan men last hebben van verzwakte of zachte vervormde botten. Vitamine weetjes niet vergeten dus !!

Vitamine weetjes en Vitamine E en K

Vitamine E (tocoferol) zorgt voor het op peil houden van de rode bloedcellen en de enzym functies en tevens beschermt het de longen en andere weefsels.

Vitamine E komt voor in noten, groene bladgroenten, vette vis, margarine, plantaardige olie en eidooier. Bij een tekort kan bloedarmoede ontstaan, prikkelbaarheid en het vasthouden van vocht. Vitamine K (fylloquinone), deze vitamine helpt de lever en dit bevordert weer de bloedstolling. Deze vitamine vind men in kaas, lever, varkensvlees, eidooier en groene bladgroenten. Als klachten bij en tekort aan vitamine K kunnen bloedneuzen, bloedend tandvlees en overmatig bloeden uit wonden voorkomen.

Vitamine weetjes en de functie van vitamines

Het lichaam kan zonder vitaminen niet functioneren. Ze zijn slechts in kleine hoeveelheden nodig. Maar hebben als belangrijke taak dat ze nodig zijn om enzymen te laten functioneren. En enzymen hebben we nodig om aan te zetten tot lichaamsactiviteit. Vitamine C is een in water oplosbare vitamine, en deze word niet door het lichaam opgeslagen. Een overschot verlaat met de urine het lichaam.

Alcohol, stress en antibiotica remmen de opname van vitamine C. Vitamine A, D, E en K zijn in vet oplosbare vitamines en kunnen wel door het lichaam worden opgeslagen. Goed in te nemen bij voedsel dat vet of olie bevat.

Vitamine weetjes niet vergeten dus !!

Kijk op de webshop voor vitaminen >>>>

Permanente koppeling naar dit artikel: http://voedingssupplementenbestellen.nl/vitamine-weetjes/

Handigheden bij het koken kokenKoken 1